PROPERA SORTIDA:

11-06-2017 (DIUMENGE)  PEDRAFORCA (tot el dia). 16,47 km. (PR-C 127). CIRCULAR. Desnivell acumulat 1.826 m. Places limitades.

Sortirem a les 5 del matí de la Riba i anirem en bus fins Gósol, a fer el “Pedraforca 360º” pel PR C-127 (16,54 km.), que és una caminada al voltant del Pedraforca. Cal portar l’esmorzar, el dinar, aigua i ganes de caminar.

INSCRIPCIONS(fins el dia 9 de juny): A QUALSEVOL MEMBRE DE LA JUNTA (Places limitades)

LLICÈNCIES:  Als  no federats se’ls farà un carnet federatiu temporal l’import del qual és de 5 €.

TIPUS DE RECORREGUT: CIRCULAR

DESNIVELL ACUMULAT: 642 m. de pujada i baixada

DIFICULTAT: MODERADA

PREU BUS:   SOCIS: Gratuït.

NO SOCIS:  15 €.

Detall del recorregut:

0,00 km (1.428 m). Es parteix de la plaça Major pel carrer Picasso (NE), s'accedeix per l'esquerra a la plaça del Dr. Pere Pons (NO) i, pel carrer Cerdanya, se surt de la població en direcció a Bagà (NO; pal indicador). Es continua per una pista de terra (NO) i, de seguida, es trenca a la dreta (NO; km 0,40; 1461 m) per un sender que s'endinsa pel serrat de la Muga en paral·lel a la carretera C-563 que duu a Josa de Cadí. El recorregut fins al torrent de la Coma dels Caners segueix les marques blanques i grogues del PR C-127 i PR C-123, i les blanques i vermelles del GR 150 i GR 107 o Camí dels Bons Homes.

1,58 km (1.625 m), 0 h 35 min. Es desemboca a una pista que es pren per la dreta (NO) fins a l'àrea de lleure de Font Terrers (km 1,68; 1.631 m), on s'agafa un caminoi de la dreta (NE) que passa pel costat d'una tanca, de la font i entra al bosc.

2,09 km (1.632 m), 0 h 41 min. Es creua el torrent de la Coma dels Caners deixant a mà dreta (NE) el PR C-123, que es dirigeix al coll del Verdet, i es remunta amb força (NO) per un frondós bosc de pi roig cap al Collell (pal indicador).

2,59 km (1.746 m), 1 h 00 min. Després del Cap de la Portella es continua (NE) pel vessant septentrional de la Roca Roja amb bones vistes, a ponent, de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el pic de la Costa Cabirolera.

3,48 km (1.755 m), 1 h 13 min. Es passa la font de la Roca, deutora del torrent de Cerneres, i se segueix en direcció nord-est pel PR C-127 que, fins al Collell, ressegueix l'antiga ruta dels Segadors cap a Bellver de Cerdanya pel pas dels Gosolans.

4,19 km (1.818 m), 1 h 27 min. Canvi de direcció: es puja cap al SE fins al Collell (km 4,33; 1843 m), des d'on es contempla -per primer cop des de Gósol- el massís del Pedraforca, amb una esplèndida panoràmica de la seva cara nord (Pollegó Superior). Es pren una pista per la dreta (S/SO) -compartint ara els senyals del PR C-124- cap al refugi Lluís Estasén (pal indicador) deixant definitivament el Camí dels Bons Homes (GR 107) i el GR 150 (NE). El Collell és el punt divisori, per una banda, del Cadí i el Pedraforca i, per una altra, de les conques dels rius Segre i Llobregat. És, també, la màxima altitud assolida a la ruta.

A mesura que s'avança (SE), s'albiren, al nord, la serra Pedregosa, les Costes del Roset i els cingles de la Bola, i cap a llevant la frondosa vall del torrent de les Mulleres que, com la baga de Gresolet, situada més cap a migdia, posseeix un microclima propi de caire atlàntic que possibilita que als seus boscos hi hagi una gran presència de faigs, roures, moixeres i avets.

8,00 km (1.641 m), 2 h 16 min. Es deixa a la dreta (SE) un senderol esglaonat que puja en 200 m al refugi Lluís Estasén seguint els senyals taronges de la ruta dels Cavalls del Vent.

8,08 km (1.632 m), 2 h 18 min. S'abandona la pista, que segueix els senyals del PR C-124 cap a Saldes (E/NE), i es pren un corriol de la dreta (SE; pal indicador) que remunta bosc endins pel PR C-127 fins a la jaça dels Prats, on es troba el refugi Lluís Estasén (km 8,26; 1.673 m), molt concorregut per ésser el punt de partida tradicional d'ascensió al Pedraforca. Es prossegueix cap a la tartera (SE; pal indicador) seguint ara també les marques del PR C-123.

8,46 km (1.689 m), 2 h 25 min. S'agafa un trencall de l'esquerra (SE) -deixant a la dreta el PR C-123- que baixa en direcció a Gósol (pal indicador) per l'interior del bosc amb aèries vistes de la vall de Saldes, a llevant, i el Pedraforca, a ponent.

8,66 km (1.675 m), 2 h 28 min. Primer es creua el Tarter, després la tartera de Saldes i es continua davallant amb força.

9,95 km (1.516 m), 2 h 48 min. Es deixa un corriol a l'esquerra i es continua en el mateix sentit de la marxa (ara cap al SO).

10,07 km (1.509 m), 2 h 50 min. Se surt a un camí de desemboscar que mena més tard a una pista (km 10,46; 1.521 m). Es continua (SO) al peu del Roget i els Rocs de la Quera. A l'alçada del torrent de Cal Ninot es gaudeix d'una dilatada panoràmica de la Tosa, el Puigllançada, les valls de Saldes, Gósol, el coll de la Trapa i la serra d'Ensija.

10,59 km (1.531 m), 3 h 58 min. Se surt al revolt d'una pista que es pren per l'esquerra (SO).

11,10 km (1.522 m), 3 h 06 min. Es desemboca a una nova pista, provinent de Saldes, que s'agafa per la dreta (SO) en direcció a l'Espà i Gósol (pal indicador). A la dreta (N) s'observen les terrasses de l'antiga extracció minera (lignit) a cel obert que s'hi dugué a terme fins a l'any 1982, quan es va declarar el Pedraforca Paratge Natural d'Interès Nacional. Més al nord es té una imponent panoràmica del Roget i la cara sud del Pedraforca (Pollegó Inferior).

11,53 km (1.556 m), 3 h 14 min. Poc abans del coll de Jou es deixa la pista i es pren un sender que davalla cap a una bassa (SO), que es deixa a l'esquerra (S): s'és al que queda de l'antic camí ral de Saldes a Gósol, també conegut com el camí dels Minaires. Es puja per un pedregar que entra al bosc i es continua en direcció a Gósol (pal indicador) cap a ponent.

12,34 km (1.538 m), 3 h 25 min. Es descendeix suaument (SO) per la solana de Capdevila. Al sud es distingeix, entre l'arbreda, el petit nucli de l'Espà i l'església de Sant Andreu. Més endavant, també a migdia, es veu el llogarret de Sorribes.

13,68 km (1.449 m), 3 h 43 min. Es desemboca a una pista que es pren per la dreta (NO).

13,79 km (1.460 m), 3 h 45 min. Bifurcació: es gira a la dreta cap al SE per, de seguida, continuar cap a Gósol (NO). Excel·lents vistes, també cap al sud, de la Gallina Pelada, sostre de la serra d'Ensija.

14,36 km (1.500 m), 3 h 53 min. Se surt a una pista de grava que es pren de baixada per l'esquerra (NO). Bones vistes al nord de la Roca Roja, ambdós pollegons del Pedraforca, el prat de Reu i la tartera de Gósol.

14,92 km (1.448 m), 4 h 01 min. Es deixa la pista a l'esquerra i es puja per un corriol poc visible de la dreta (NO) que baixa tot seguit en paral·lel a la mateixa pista i la carretera B-400 (al sud).

15,26 km (1.438 m), 4 h 06 min. S'accedeix a la B-400, es continua a mà dreta (NO) per l'asfaltat 60 m i es trenca a l'esquerra (SO) per un senderol que duu al coll del Cap de la Creu (km 15,41; 1.439 m), des d'on es pren una pista cap a Gósol (pal indicador) que discorre paral·lelament a la carretera (NO) compartint els senyals del GR 107. Es té una bona panoràmica del poble de Gósol, l'antic castell medieval i les serres del Verd i el Cadí (O/NO).

16,40 km (1.415 m), 4 h 22 min. Es travessa la B-400 (NO) abans d'una rotonda i es prossegueix per la pista del davant.

16,54 km (1.418 m), 4 h 24 min. Es tomba a l'esquerra (SO) per una pista asfaltada i es pren la carretera cap a la dreta (NO) fins a la plaça Major de Gósol (km 16,86, 1.428 m), punt de partida i final de l'itinerari.

Quadres de llicències de la FEEC del 2017

Sub-14- Sub 17    Sub 18 i majors

Fotos Congost de Mont-rebei 18-05-2014

Per veure les fotos clicar d'amunt de la imatge.

Fotos sortida Montserrat 16-11-2014

Montaserrat2 Per veure les fotos clicar d'amunt de la imatge.