És una de les ciutat més fascinants d’Europa, amb un passat molt singular, de tant sols 575.000 habitants, és el centre polític i econòmic de Portugal i va ser durant molts anys, la capital del gran imperi portugués, del que encara perduren molts monuments, tot t i haver patit un gran terretrèmol l’any 1755, que va fer reconstruir completament la ciutat. Lisboa va ser Capital Cultural Europea l’any 1994 i va organitzar l’Exposició Universal de 1998.
Quatre dies a Lisboa i el seu voltant
Després d’allotjar-nos a l’hotel vam baixar per l’amplíssima Avinguda del Marques do Pombal fins arribar la Plaça del Rossio, el veritable punto neurálgic de la ciutat, i primer punt de partida del nostre recorregut. Des d’allà vam anar passejant fins la Praça do Comércio, plaça ubicada en la façana marítima de Lisboa on es va construir l’antic palacio real, que va ser destruït com gran part de la ciudad en el terretrèmol de 1755. A la tarda ens vam desplaçar fins la nova zona de l’Expo’98, on vam poder apreciar el Parc de les Nacions, l’Ocenari, el Pavelló Atlàntic i el complex de l’Estació d’Oriente, dissenyada per Santiago Calatrava. Al vespre vam sopar i prendre unes copes als voltants de la Plaça del Rossio. Para finalitzar la nit anem a The Loft, en Rua do Instituto Industrial 6, una discoteca ubicada en una antigua fàbrica abandonada.
L’endemà diumenge, vam visitar de bon matí el Castell de San Jorge, el punt més alt de Lisboa i des d’on es divisa un espectacle paisagístic impressionant de teulades i de torres. Més tard ens vam desplaçar en tranvia fins la zona de Belém, visitant el majestuòs Monasteri dels Jerónimos, construït en honor del gran navegant Vasco da Gama, el Monument dels Descubridors, amb uns vista esplèndida de la ciutat i la Torre de Belém, d’on des del seu pis superior es té una privilegida vista sobre l’estuari del Tajo i sobre el gran Crist de Lisboa.
Visites a Sintra, Cascais i Estéril
Dilluns es vam aixecar aviat per agafar el tren fins a la vila vella de Sintra, qualificada com Ciutat Patrimoni de la Humanitat l’any 1995 i residència d’estiu dels monarques portuguesos des del segle XVI fins el 1880. A Sintra vam poder veure el Palau Nacional, d’estil gòtic i formes manuelines, és reconegut mundialment per les seves gran ximeneneies còniques. Després vam visitar el Castell i el Palau da Pena i el Convento dos Capuchos.
A uns quatre quilòmetres es troba la ciutat d’Estoril, ciutat que es promocionar a principis del segle XX per les tempertures càlides de tot l’any a la platja de Tamarit. Molts aristòcrates europeus van fer construir palaus i villes per prendre banys en les seves càlides aigües. Avui en dia Estéril es famòs per tenir el Casino més gran d’Europa i un circuit permanent de carreres on es disputa un gran premi de motociclisme. Ben avançada la tarda vam agafar un tren en direcció a l’estació lisboeta de Cais do Sodré. Posteriorment vam sopar en un restaurant-mirador de Lisboa.
Dimarts abans de tornar cap a Barcelona vam visitar la zona del Chiado. El Chiado és un barri parcialment remodelat després que l’any 1988, un incendi va provocar nombrables desperfectes. L’incendi que va necessitar 11 dies per controlar-lo va cremar més de 10.000m2 de superficie, va enderrocar diferents edificis històrics i va acabar amb la vida de dues persones. Després de més d’una década de reconstruccions el Chiado se’ns presenta com un dels barris més importants de Lisboa, destacant la rua do Carmo i la famosa rua Garrett, on es troba el café A Brasileira.
Més tard vam anar a l’Elevador de Santa Justa, d’art decó, és un dels llocs tipicament turístics de Lisboa però sense un interès especial, excepte que a dalt de l’elevador hi ha un bar i pots prendre alguna beguda refrescant gaudint d’unes excel.lents vistes cap al Castell de San Jorge.