Aquest és l'espai on TU pots proposar activitats relacionades amb la Cooperació, Medi Ambient i la Solidaritat!
Ajuda'ns a millorar el món!
Envians un correu a :
El passat diumenge dia 23 de novembre la Sala Parroquial de l’Espluga de Francolí va acollir el projecte FEM CONSERVA, el qual va esdevenir punt de trobada per a tots aquells espluguins, espluguines i habitants de la Conca que estan interessats en el món de la conserva.
A partir de les 11.00 del matí diversos col·laboradors i col·laboradores van ensenyar el procés d’elaboració de diferents tipus de conserves com la de tomaca i la de samfaina. A més a més, els curiosos van poder conèixer com s’elabora el codonyat, les atmelles garrapinyades, la conserva de pera i la de raïm.
Una de les col·laboracions del projecte FEM CONSERVA va ser la d’Aprodisca. Aquesta entitat sense ànim de lucre ha iniciat un projecte d’hort ecològic amb el nom d’Hortus Aprodiscae. A partir dels productes de l’hort elaboren diversos tipus de coques i conserves. Precisament, el passat diumenge al matí es va poder veure el procés d’elaboració del paté de remolatxa.
Per altra banda, al llarg de tot el matí es va vendre un recopilatori de conserves en format de llibret, elaborat pel grup de joves de l’ECMAA i amb la col·laboració de diversos espluguins i espluguines. Una altra de les activitats a destacar va ser l’intercanvi de receptes i d’experiències culinàries.
En acabar l’elaboració de conserves els membres d’ECMAA van poder degustar-les i els resultats van ser boníssims!
La proposta de “FEM CONSERVA” pertany al projecte “FEM...” de l’Equip de Cooperació i Medi Ambient d’Auvënguen, el qual intenta recuperar tradicions i costums per tal de conèixer la manera de viure dels nostres pares i avis.
En l’edició de l’any passat, anomenada FEM SAFAREIG, es va recuperar l’elaboració de sabó de casa i la rentada de roba a mà amb una jornada al Safareig de la Font Major de l’Espluga.
En l’edició d’aquest any es va poder tornar a gaudir d’un bonic intercanvi entre generacions tot recuperant les nostres tradicions.
Finalment, des de l’Equip de Cooperació i Medi Ambient d’Auvënguen, volem donar les gràcies a la Parròquia de Sant Miquel de l’Espluga per haver-nos cedit l’espai de la Sala Parroquial. També volem agrair la col·laboració de totes aquelles persones que van fer possible el FEM CONSERVA. Us esperem a tots l’any que vé, al FEM...
AUVËNGUEN!!!
El diumenge dia 7 d'octubre de 2007, l'Equip de Cooperació i Medi Ambient d'Auvënguen va organitza la jornada "FEM SAFAREIG", una rentada popular a la Font Major de l'Espluga de Francolí, on neix el riu Francolí. L'activitat es va realitzar al llarg del matí amb un esmorzar tradicional a base de coca i xocolata, i va seguir amb la demostració històrica de la rentada de roba als safareigs, abans que la tecnologia substituís aquesta tradició.
Al llarg de tot el matí, el safareig de la Font Major va viatjar un segle enrere, per recordar i recuperar el tradicional sistema de rentada de la roba, amb sabó artesanal. Dins d'aquesta jornada es van duu a terme diverses activitats com l'elaboració de sabó artesanal amb oli calent i amb oli fred, per recordar com s'elaborava el sabó a partir d'oli brut o ranci.
Un dels actes més esperats va ser la demostració de com es rentava roba abans que arribessin les màquines de rentar, també hi va haver una demostració del tractament de la roba i elaboració de teixits a partir de la punta de coixí i el patchwork amb la participació de la Secció de Patchwork del Casal i de la Colla de Puntaires de l'Espluga. L'acte va comptar amb l'assistència de Rosa M. Canela, co-escriptora del llibre Els safareigs públics de la Conca de Barberà, un testimoni de la feina de les dones en el passat, que ens va explicar que passava en aquells temps al safareig. Hi esteu tots convidats!
L'Equip de Cooperació i Medi Ambient d'Auvënguen, es va presentar al jovent espluguí amb una xerrada sobre Comerç Just on es va explicar que és, l'historia i els peros i contres. L'activitat anava relacionada amb la parada de Comerç Just que es montaria durant la IV Fira Mostra del Carquinyoli. La xerrada va anar a càrrec de SETEM Tarragona.
MÉS INFORMACIÓ A