Número: 1 |
Títol: Aprendre català i conèixer el país |
Presentat per: Grup de voluntàries i voluntaris de Vila-Rodona. |
|
Resum: Per sisè any consecutiu un grup de voluntàries i voluntaris de Vila-Rodona i molta altra gent que ens ha ajudat ocasionalment, hem endegat un curs per a nouvinguts i nouvingudes, des del mes de novembre al mes d’abril. Aquesta activitat es desenvolupa a la Casa de Cultura de Vila-Rodona i està oberta a totes les persones nouvingudes que vulguin aprendre la nostra llengua, els nostres costums i les tradicions. Des de fa tres anys hem format una associació. L’objectiu bàsic és proporcionar als nostres alumnes una competència comunicativa bàsica i elemental com a preparació i orientació de la futura integració cultural, social i professional. Modalitat text i fotografia |
Número: 2 |
Títol: Un cop d'ull al món |
Presentat per: CEIP Mare de Déu del Remei (Alcover) | |
Resum: El centre es va plantejar un treball intercultural per aconseguir despertar l’interès als alumnes quant al coneixement d’altres països, cultures, tradicions, llengües,... amb la intenció que totes les activitats plantejades fomentant l’intercanvi i la cohesió social. Aquest treball es va començar el curs passat però té continuació aquest curs escolar i esperem que les vivències i el bagatge que hem après tots plegats siguin d’una petjada permanent. També s’ha donat a conèixer aquest projecte a l’àmbit local a partir de diaris locals, bloggs, revista escolar... Modalitat text |
Número: 3 |
Títol: Paraules i llengües |
Presentat per: Associació UNESCO El Masnou | |
Resum: Paraules i llengües és un projecte de l’aasociació UNESCO El Masnou que pretén reflectir les diferents llengües que es troben al Masnou i donar-les a conèixer a la població mitjançant tres activitats diferents: La primera consta d’una exposició al Museu Nacional del Masnou en què es mostra a través de petits textos treballats a les escoles i als IES les 37 llengües diferents recollides al poble. La segona, engloba un conjunt de xerrades sobre temes lingüístics i llengües minoritàries. I la tercera, es composa d’un seguit de sessions de contes infantils en llengua original (amb el suport visual i breu resum en català) a la biblioteca del Masnoou, seguida d’un taller de dibuix sobre el conte explicat. Amb aquest pojecte, volem acollir les llengües de tota la gent que ve de fora i que ha escollit el Masnou com a la seva segona llar. Modalitat vídeo |
Número: 4 |
Títol: El món es mou |
Presentat per: IES Sòl de Riu (Alcanar) | |
Resum: És un projecte interdisciplinar que pretèn mostrar que les migracions actuals només són un granet de sorra dintre els corrents que ha dinamitzat la terra; un fet constant que en cada moment de la història afecta un territori o un altre i al qual tots hi estem exposats. L’activitat es va plantejar de la següent manera: una exposició de 19 murals, 7 dels quals expliquen els grans moviments migratoris i els 12 restants els territoris de l’alumnat –el nostre país és objecte d’una focalització que permet situar-lo en les coordenades històriques i geogràfiques que l’envolten-, i una sèrie de presentacions en power point de cadascun dels territoris. La presentació es va fer per a tota la comunitat educativa, va anar acompanyada d’una festa gastronòmica i va construir l’acte central de les jornades culturals 2007-2008. Modalitat fotografia |
Número: 5 |
Títol: II Festa de la Diversitat |
Presentat per: IES Julio Antonio (Móra d'Ebre) |
|
Resum: La darrera setmana de Nadal es programen una colla d’activitats de cara a sensibilitzar l’alumnat en el món dels altres en diversos aspectes amb la finalitat de millorar la convivència al centre. Modalitat text, fotografia i vídeo |
Número: 6 |
Títol: Benvinguts |
Presentat per: Centre Obert Juvenil Din-Amiks (Amposta) |
|
Resum: És un projecte lúdico-educatiu que intenta donar resposta a un grup de joves nouvinguts a les nostres terres tenint en compte la seva situació de risc social i a partir d’un programa d’acollida amb d’altres joves autòctons que es responsabilitzen d’una adequada integració dins del nou grup i dins de la nova comunitat. Modalitat text |
Número: 7 |
Títol: Estimem la pau |
Presentat per: CEIP Horta Vella (Sant Carles de la Ràpita) | |
Resum: Donar a conèixer als alumnes de l’escola la realitat de dos noies de cultures diferents, on cadascuna explica el dia a dia viscut en un país en guerra i en un altre que viu en pau. Modalitat fotografia |
Número: 8 |
Títol: Ecuapop: los de aquí, los de allí |
Presentat per: Asociación Santa Bàrbara (Onda, Castelló) | |
Resum: El documental i la unitat didàctica Ecuapop cerca la reflexió del public, especialment, al voltant del fenòmen de la immigració i la seva comprensió com a cosa enriquidora. Es tracta d’una mirada jove, moderna i positiva sobre la immigració equatoriana a Espanya, contada a través de Cristian, un adolescent que arriba a aquest país, es retroba amb la seva família i lluita per integrar-se i començar una vida plena de possibilitats i de decisions per prendre. Per això està carregat d’elements atractius per al públic jove, com la música, l’estètica de grafit i un llenguatge audiovisual dinàmic. Ecuapop no busca donar resposte, sinó plantejar preguntes per suscitar una necessària reflexió que, finalment doni arguments a uns i altres per basar les seves opinions en alguna cosa més que prejudicis i estereotips. Modalitat vídeo |
Número: 9 |
Títol: El Castell de la Suda |
Presentat per: CEIP Remolins (Tortosa) | |
Resum: Projecte interdisciplinar realitzat a Cicle Superior, on es treballa la Història de Tortosa a partir del treball de l Castell de la Suda. A partir d’aquest, treballem el respecte a les diferents cultures i també realitzem activitats de participació ciutadana. Pretenem que els nostres alumnes coneguin Tortosa i se sentin part d’ella. Modalitat presentació amb diapositives |
Número: 10 |
Títol: Projecte Podcast |
Presentat per: Fundació Privada Èxit (Barcelona) | |
Resum: Dins l’itinerari d’inserció socio-laboral del projecte Èxit per a joves de 16 a 18 anys amb fracàs escolar i en risc d’exclusió social, es fa un taller en noves tecnologies aplicades a l’educació. En aquest cas els joves de la Ciutat Vella de Barcelona han creat una cançó de Hip Hop on es veu de primera mà la bona experiència de convivència entre vàries cultures. Modalitat vídeo |
Número: 11 |
Títol: Cuinat pel veïnat |
Presentat per: Coordinadora d'Entitats del Poble-Sec (Barcelona) | |
Resum: “Cuinat pel veïnat” és una demostració gastronòmica oberta on els veïns i veïnes de totes les cultures residents al barri participen de forma voluntària i altruista elaborant un plat típic de la seva cultura d’origen i al comparteixen amb la resta de veïns i veïnes creant així un vincle d’interrelació veïnal i molt bona experiència multicultural. Modalitat text |
Número: 12 |
Títol: Lligams. Experiències d'integració cultural |
Presentat per: Oriol Gracià Carles (Campredó) | |
Resum: El projecte s’articula al voltant d’un documental sobre l’experiència qüotidiana de cinc joves i immigrants de Tortosa. El film s’ha projectat a centres educatius i associacions amb la voluntt d’estimular el debat intercultural. També disposa del bloc meiquinof.blogspot.com Modalitat vídeo |
Número: 13 |
Títol: Obre't Ebre: dos experiències d'intercanvi cultural |
Presentat per: Obre't Ebre (Tortosa) | |
Resum: Es presenten dos experiències d’intercanvi intercultural viscudes al 2008: -Projecte “Paparazzi Rural” que reuneix joves de Letònia, Polònia, Portugal i Espanya mitjançant la fotografia de les zones rurals on viuen. -Camp de treball mediambiental 4 motors al Delta de l’Ebre amb joves procedents d’Alemanya, Espanya, França i Itàlia. Modalitat presentació amb diapositives |
Número: 14 |
Títol: Danses d'arreu del món |
Presentat per: CEIP Lluís Viñas i Viñoles (Móra d'Ebre) | |
Resum: L’objectiu de l’experiència pretén relacionar les diferents cultures que hi ha a l’escola a través de les danses i músiques tradicionals de cada país. Modalitat vídeo i presentació amb diapositives |
Número: 15 |
Títol: Així sona l'aula d'acollida |
Presentat per: IES Ramon Berenguer IV (Amposta) | |
Resum: Us presentem el treball fet per 12 alumnes de l’aula d’acollida de l’IES Ramon Berenguer IV d’Amposta. És un CD de música en què es recullen 20 cançons característiques i originals de cada país d’orígen dels alumnes nouvinguts del nostre centre que vam preparar com a regal de Nadal. Modalitat CD de música |
Número: 17
|
Títol: Amahoro
|
Presentat per: Fundació G3T (Barcelona) | |
Resum: Viatge a Àfrica Modalitat text |
Número: 18 |
Títol: Cantem del nord, cantem del sud |
Presentat per: IES de l'Ebre (Tortosa) | |
Resum: La música és un llenguatge universal. Per la música no es fan mai les guerres però si que s’interpreta per la pua i la solidaritat. Modalitat vídeo |
Número: 19 |
Títol: Agermanament entre escoles: trencaclosques |
Presentat per: CEIP Joan Salvat Papasseit (Mollet del Vallès) | |
Resum: Cada vegada es parla més de la falta de valors però no es veu la manera d’arontar amb eficàcia el tema. Com a professors, com a pares i persones veiem necessari fer quelcom al respecte. És per això que la nostra escola es va agermanar amb una escola de Senegal al curs 2004-2005. Modalitat presentació amb diapositives |
Número: 20 |
Títol: Proyecto Mescladís |
Presentat per: Fundació Privada Ciutadania Multicultural (Barcelona) | |
Resum: Mescladís es un espacio de convivencia que promueve la acomodación de immigrantes y nativos a través de actividades educativas que impulsan la cohesión social e iniciativas económicas que facilitan la inserción laboral. Con la cocina como herranmienta se llevan a cabo actividades infantiles y para adolescentes, actividades para la tercera edad y talleres de cocina intercultural para adultos. Interrelacionado la cultura y la cocina con diversas disciplinas, com la fotografia, el video , la crónica y el reciclaje artístico, los talleres generan un espacio de expresion de la diversidad, en un plano de igualdad, ayudando a crear un clima integrador desde el respeto y el enriquimiento mutuo. Nuestro programa de formación de hosteleria promueve la inserción laboral de jóvenes y mujeres mayores de 40 años. Desde el año 2006 a día de hoy, se han beneficiado 286 niños y niñas, 18 personas mayores y 595 adultos. Hemos impartido más de 75 talleres en colegios y centros cívicos llegando a més de 920 personas. Este año 40 personas participan en nuestro programa de inserción laboral. Mescladís recibió el premio Josep Ma. Piñol a la iniciativa innovadora en la lucha contra el paro en 2007. Modalitat vídeo |
Número: 21 |
Títol: Hostes vingueren i a l'IES Flix els acollirem |
Presentat per: IES Flix | |
Resum: Presentació de dues bones experiències realitzades a l’IES flix: l’una amb l’alumnat nouvingut (campanya company/a tutor/a) i l’altra amb mares nouvingudes (assaborint el món) Modalitat text |
Número: 22 |
Títol: Projecte Comènius: "Europa al natural, Europa ecològica" |
Presentat per: CEIP Ramon y Cajal (Ulldecona) | |
Resum: El que volem és presentar a trvés del PPS les nostres experiències portades a terme durant tres anys amb diferents escoles treballant temàtiques tan importants avui en dia com: la terra, l’aigua i l’aire. Modalitat presentació amb diapositives |
Número: 23 |
Títol: Projete Paraigües 2008 |
Presentat per: La Casa Amarilla, Associació Cultural (Barcelona) | |
Resum: Aquest projecte fue una convocatoria abierta a la comunidad de vecinos del barrio Besòs para que participen tanto como protagonistas, ya sea como creadores y como público en una exposició barrial comunitària e itinerante de paraguas intervenidos artíticamente, confeccionados a partir de sus conocimientos y su creatividad. La idea era hacer de una convocatória abierta a toda la gente que quiera interevenir artísticamente un paraguas, una acción de desarrolo cultural comunitario insistiendo sobre participación y convivencia al actuar en espacios informales y con vecinos que normalmente no participan. Se desarrollan actividades formales y se dinamizaron grupos informales para lograr exponer y hacer itinerar 100 paraguas en el barrio de besòs Barcelona. El proyecto se desarrollo en el Barrio de Besòs de Barcelona conjuntamente con la Comissión Convivencia del Plan de Desarrollo Comunitario del Besòs. Paraguas se propuso invitar a los vecinos de barrio Besós a participar más activamente en la vida barrial mediante una propuesta proactva, ludica cultural que favorece la convivencia y la cohesión: una exposición de paraguas intervenidos artísticamente. Modalitat presentació amb diapositives |
Número: 24 |
Títol: Altres històries de la vida |
Presentat per: IES La Garrotxa (Olot) | |
Resum: En aquest vídeo s’expliquen ALTRES HISTÒRIES DE LA VIDA, en concret les de joves de Tànger que han intentat emigrar de forma clandestina. Això ha estat fruit de les activitats que s’han dut a terme amb els joves que formen part del programa Catalunya-Magrib a la ciutat de Tànger. Aquest projecte, coordinat per la Generalitat de Catalunya i el govern Marroquí, dóna formació laboral a joves que han intentat emigrar o aquells que estan en risc de fer-ho. Els alumnes del nostre centre van quedar molt impactats de la informació detallada que van rebre per part d’alguns joves d’aquest projecte. Aquests els van explicar diferents estratègies que han utilitzat per poder creuar l’estret i aribar a l’Europa somiada. Modalitat vídeo |
Número: 25 |
Títol: Històries de vida |
Presentat per: IES La Garrotxa (Olot) | |
Resum: L’objectiu del projecte d’enguany s’ha centrat en històries de vida d’alumnes d’origen marroquí que estudien o han estudiat a l’IES-SEP la Garrotxa. Una d’aquestes històries és la de l’Abdeslam El Aoufi que fins fa 4 anys vivia a la ciutat de Fes. Ell mateix ens va guiar per la seva ciutat natal i ens va mostrar el barri i la casa on havia viscut i l’escola on havia estudiat. També vam tenir l’oportunitat d’entrevistar els seus avis materns i conèixer com es viu en un entorn rural al Marroc. Una altra de les històries enregistrades ha estat la d’en Medi Amsalkhir, un altre membre del grup que tot i haver nascu ta Olot encara té molta familia a Melilla i Nador que vsita cada estiu. Modalitat vídeo |
Número: 26 |
Títol: Lo tros de Cosme |
Presentat per: IES Manuel Sales i Ferre (Ulldecona) | |
Resum: Es tracta del procès d’arranjament d’un terreny del centre per fer una parcel•la de plantes aromàtiques amb l’alumnat de l’Aula Oberta, formada per alumnat de diferents cultures i l’adaptació curricular. Modalitat vídeo |
Número: 27 |
Títol: La coral interreligiosa de la pau |
Presentat per: Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós (Barcelona) | |
Resum: Aquesta coral es va crear el 2007i va tenir les seves primeres actuacions el 2008. creients de diferents tradicions religioses i membres de conviccions no religioses canten junts com a testimoni de pau i per aconseguir la pau i son un testimoni viu de convivència davant el conjunt de la ciutadania. Les creences, que tant sovint han dividit als ésssers humans, també poden ser front d’amor, reconciliació i pau i la música és una dimensió comuna que desperta el més positiu de cadascú generant armonia i cohesió. El director de la coral va consultar experts musicals de les diferents tradicions i aquests van assessorar en el discerniment i la tria de les peces corals que han estat seleccionades. Les peces han de ser representatives de les diferents tradicions religioses presents a Catalunya. Modalitat text i fotografia |
Número: 28 |
Títol: Xamfrà Centre de Música i Escena del Raval |
Presentat per: L'arc taller de música, Fundació Privada | |
Resum: Xamfrà, és un centre on es fan tallers de música, cant coral, teatre i dansa, sempre en grup. El projecte es obert al jovent del Raval, sobretot als del sector de la població amb menys recursos econòmics i que normalment coincideix amb les families immigrants del barri (pakistanesos, filipins, dominicans, senegalesos, gambians...) El cor del projecte consisteix en utilitzar les arts com en¡ines per educar als nens i nenes i joves siguin locals com nouvinguts, cap a una societat multicultural oer què estem convençuts que la línia educativa a través de l’art com allenguatge comú i comunitari permet als nois i noies trobar en l’expressió musical (vocal i instrumental) i escènica (dansa, teatre, escenografia) una via de comunicaió entre ells i amb l’entorn, que afavoreix la manera palesa el coneixement i valoració mutus, el respecte i la convivència i el sentiment de pertineça a una societat que els reconeix i valora pel seu treball. Modalitat text |
Número: 29 |
Títol: Els rodamons d'Ítaca (un viatge màgic per les cultures) |
Presentat per: Associació Educativa Ítaca (L'Hospitalet de Llobregat) | |
Resum: Dins del grup de mitjans 2 del nostre casal diàri (nens de 6 a 9 anys) es va dur a terme una activitat en le que cada setmana, els familiars dels nens ensenyaven al grup les tradicions, costums i curiositats del seu país d’origen. En total deu països diferents que van poder conèixer els nostres infants. Modalitat text |
Número: 30 |
Títol: Els Xicots de Vilafranca al Marroc |
Presentat per: La Llum del Nord (Vilafranca del Penedès) | |
Resum: ES TRACTA D’UNA EXPEDICIÓ AL Marroc de cultura i castells, que ha tingut lloc del dimecres 23 ak diumenge 27 de juliol de l’any 2008, organitzada conjuntament per dues entitats: La Llum del Nord La Colla de Castellers Xicots de Vilafranca. Els xicots de Vlafranca han desplaçat un total de 92 castellers i acompanyants i han actuat en 3 ciutats marroquines que s’han mostrat interessades en rebre la delegació catalana: Tànger, Assilah i Xaouen. Modalitat text i fotografia |
Número: 31 |
Títol: Apropament a la Diversitat Cultural |
Presentat per: Espai d'inclusió i formació Casc Antic (EICA) (Barcelona) | |
Resum: A la ciutat de Barcelona h ha aproximadament 160 nacionalitats diferents que conviuen, i en algunes hi trobem més d’una comunitat cultural, això dibuixa un ventall molt ample de cultures TOT UN MÓN EN UNA CIUTAT. El projecte vol donar resposta a la distància existent entre les persones que formem aquest ventall a partir de l’organització d’uns cicles dedicats a una cultura o temàtica concreta. Es forma una comissió d’interculturalitat des de la qual reflexionem sobre el fenomen migratori i organitzem les activitats corresponets a cada cicle. No es tracta d’idealitzar sinó que a través dels debats que es generen en les diferents activitats superar algunes deformacions i topics que circulen i que alliberen prejudcis. Modalitat text |
Número: 32 |
Títol: Sodalis |
Presentat per: Espiral - Entitat de Serveis (Salt, Girona) | |
Resum: Es tracta de complir una funció de parella social, és a dir, que cada voluntari/a ofereixi una dedicació personalitzada a les persones o grups familiars nouvinguts durant un temps concret i limitat (un mínim d’1h. Setmanal i un màxim de 3h. Durant oun mesos) aprofitant els espais naturals de relació (el domicili, el carrer, els espais públics, les institucions i entitats, les escoles) per tal d’acostar-los al coneixement general del nou medi ( noves llengües, nous codis culturals, recursos per la integració, espais de ciutadania i de participació cívica, espais de formació) però també per fer possible una experiència d’autèntic intercanvi cultural i fer possible a Salt i a Olot escenaris nous per la interculturalitat. Modalitat text |
Número: 33 |
Títol: Saps qui sóc? |
Presentat per: INSOC - Centre Esplai Guadalhorce (Terrassa) | |
Resum: Projecte portat a terme pel grup de joves de l’entitat, que pretenia millorar el clma relacional i convivencial al barri, incdint en aquelles inicatives que tenien a veure amb la implicació i participació de les persones, independentment de l’edat i la procedència. Projecte portat a terme des de febrer al desembre del 2008. Modalitat presentació amb diapositves |
Número: 34 |
Títol: Pla de Compensació de mesures judicials |
Presentat per: Associació Educativa Integral del Raval | |
Resum: El present projecte és una iniciativa del programa d’adolescents i joves de l’AEI Raval. Neix a partir de la necessitat de donar resposta educativa a joves del barri del raval que es troben al circuit de justicia. eL pla de compensació estableix un protocol de treball per a l’adquisició d’habilitats socials i assumpció de compromisos i responsabilitats amb joves de 14 a 18 anys. Es realitza a través d’tneraris i programacions individuals de treball que promoguin actituts conductes i comportaments a favor de la convvència i el respecte. El treball es coordinarà amb els equips tècnics de justícia juvenil del Departament de Justícia de la Generalitat. Modalitat text |