::Inici >PROJECTES >PROJECTE OULAD MOUSSA

PROJECTE OULAD MOUSSA

Des de la consideració de que la cooperació internacional té com a finalitat el col·laborar amb projectes mútuament concertats, en el compliment dels objectius de desenvolupament establerts pels països receptors,  en la fonamentació del Projecte OULAD MOUSSA, igual que en la del seu predecessor, hem emprès una sèrie d'accions interrelacionades, dirigides a aconseguir millorar una situació que en aquest cas abasta l'àmbit de l'educació i tots els àmbits que des d'aquest se'n derivin.

La identificació de la problemàtica existent a les regions rurals del Marroc, en relació a la carència de recursos educatius, es fruit d’un treball conjunt efectuat l’any 2009, destinat a valorar la situació socioeducativa i les principals mancances de diferents comunitats del país. Una vegada consensuades amb diferents agents socials les necessitats escolars bàsiques, es va procedir a redactar el Programa TICED-
MARROC, amb l'objectiu d'afavorir l'accés i utilització de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions en Entorns Desfavorits del Magreb.

marroc 3 302.jpg


DOUAR OULAD MOUSSA

El sector escolar Oulad Moussa forma part d'un conjunt d'escoles ubicades a la regió Tansift-Elhouaz, de la província de Rhamna. Aquesta zona està situada prop de la Comunitat Rural d'Oulad Imloul.

El Douar Oulad Moussa s'ubica a  5 km a l'est de la carretera principal  nº  9 que uneix Marraqueix  amb Casablanca. Compta amb  una població estimada de 3.000  habitants pobres i sense  cultura, afectats per l'atur,  la subocupació i la precarietat laboral, i les dificultats d'accés  als serveis bàsics, la qual cosa condiciona  qualsevol millora en la seva  situació. La població sembla exiliada en una altra dimensió del món.

 
marroc 3 299.jpg Tot i que la zona es troba ben comunicada per carretera, la població manté un cert aïllament amb el món més desenvolupat, dedicant-se al pastoreig i a una agricultura molt  primitiva.

Les famílies viuen d'una manera austera, algun cop prescindint de l'aigua i llum. El prestigi i el rang social està marcat per la quantitat de terres i caps de ramat que posseeixen. Disposen de moltes ovelles i cabres però es  mostren reticents a vendre-les per por a perdre el seu estatus.

Aquesta realitat i manera d'entendre la vida transcendeix sense oposició de pares a fills fent molt difícil per al professorat impulsar un canvi de mentalitat en els pares, que necessiten dels fills per a les tasques de la llar o els camps, i els neguen el privilegi i el seu dret legítim a l'educació. 

De fet, només una quarta part dels escolars de la regió continuen els seus estudis a Oulad Imloul o a Marraqueix quan tenen 12 anys, i l'índex d'absentisme escolar és molt alt.

L'escola  satèl·lit d'Oulad Moussa rep cada any 170 alumnes entre 6 i 14 anys, dels quals el 35% aproximadament son noies.

 P1010070.jpgP1010082.jpg

P1010090.jpg



Com explica Mme. Laila, una de les professores de l'escola i presidenta de l'association NADA:

"...la seva contribució a la nostra organització  recolzarà els nostres esforços per poder treballar amb l'objectiu d'ajudar els nens de les zones rurals a tenir una educació i un millor futur. Gràcies per la seva resposta i per l'interès a dur a terme el nostre projecte".