::INICIO >BLOG de SOCI

BLOG de SOCI

FES LA TEVA, ESCRIU EL QUE VOLS QUE SÀPIGUA LA GENT, ELS TEUS PENSAMENTS O OPINIONS, LES TEVES CRITIQUES, ETC., DIU LA TEVA, OPINA, DONA'T A CONNEIXER.

Beneficios del baile para la salud (enero, 2014)
El baile es una gran manera para que la gente de todas las edades logre mantenerse en forma. Además de ser divertido, el baile tiene muchos beneficios positivos para la salud. Lee a continuación más acerca de los beneficios del baile para la salud.

Bailar es una de las formas que realmente pueden iluminar las vidas monótonas de las personas. Lo que realmente puede beneficiarlas en su salud emocional, mental, física y general.

Cuando alguien decide iniciar una forma de ejercicio suele tener en cuenta el nivel de diversión que incluye y el baile es eso… diversión.

Beneficios del baile para la salud general

Ayuda tu corazón

La danza es una gran actividad para aquellos con riesgo de enfermedad cardiovascular . Un estudio italiano demostró que las personas con insuficiencia cardíaca que practicaron el baile como ejercicio, mejoraron su salud del corazón, así como la respiración, y la calidad de vida de manera significativa en comparación con aquellas que montaban en bicicleta o caminaban en una caminadora para hacer ejercicio.

Pérdida de peso

La pérdida de peso es otro de los beneficios del baile si lo practicas seguido. Un estudio del Journal of Physiological Anthropology  encontró que un programa de ejercicio aeróbico de entrenamiento de la danza es tan útil para la pérdida de peso y el aumento de la potencia aeróbica como el ciclismo y el jogging.

Aumenta la energía

¿Te sientes sin energía durante el día? Bailar te podría ayudar a recuperarla. Una investigación publicada en The Scholarly Publishing and Academic Resources Coalition,  encontró que un programa de baile semanal podría mejorar el rendimiento físico y aumentar los niveles de energía en los adultos.

Mejora la flexibilidad fuerza y resistencia

Bailar algunas veces requiere una gran cantidad de flexibilidad. La mayoría de las clases de baile comienzan con un calentamiento que incluye varios ejercicios flexibles de estiramiento. Cuando bailas, debes esforzarte por alcanzar el rango de movimiento de todos los grupos musculares.

Bailar aumenta la fuerza, obligando a los músculos resistirse contra el propio peso del cuerpo. Muchos estilos de baile, incluyendo el jazz y el ballet, requieren de saltos en el aire y saltar requiere una tremenda fuerza de los principales músculos de las piernas.

La danza es un ejercicio físico, por lo que aumenta la resistencia. La resistencia es la capacidad de los músculos para trabajar duro por períodos cada vez más largos de tiempo sin fatiga. Bailar regularmente, es ideal para mejorar la resistencia, especialmente la danza vigorosa.

Beneficios del baile para la salud emocional

Hace que te sientas feliz

Bailar es algo que prácticamente todo el mundo disfruta hacer. Si observas una persona mientras está bailando, seguramente esta tiene una gran sonrisa en su cara. ¡Sonreír y reír mientras se baila es absolutamente natural! Esto es debido a que permite que disfrutes realmente. No hay barrera de edad en el baile a diferencia de otras formas de ejercicio. Una persona de cualquier edad puede bailar y disfrutar de los beneficios del baile para la salud.

Elimina el estrés y la depresión

Se ha demostrado que uno de los beneficios del baile es que ayuda a prevenir la leve depresión y mejora la confianza de la persona que baila. La depresión se está convirtiendo en un problema creciente entre los adolescentes y adultos de todas las edades.

Un estudio en el International Journal of Neuroscience encontró que la terapia de movimiento de la danza aparte de mejorar la depresión, también lo hace con la psicológica del estrés mediante la regulación de los niveles de serotonina y dopamina en el cuerpo. Dado que la danza es una actividad social, ayuda con los sentimientos de aislamiento que padecen las personas que sufren de depresión y algunas veces las personas mayores que viven solas.

Mejora tu confianza y autoestima

La danza también ayuda a mejorar la confianza. Cada vez que dominas un nuevo paso de baile, experimentas un aumento de la confianza, además de un estado de ánimo elevado. Ese aumento de la confianza se trasladado a todos los aspectos de tu vida.

El baile es una actividad social. Los estudios han demostrado que los fuertes lazos sociales y la socialización con los amigos contribuyen a una alta autoestima y una actitud positiva. Bailar proporciona muchas oportunidades de conocer a otras personas. Unirte a clases de baile puede aumentar tu autoestima y desarrollar habilidades sociales. Debido a que la actividad física reduce el estrés y la tensión, el baile te da una sensación general de bienestar.

Beneficios del baile para la salud mental

Mejora la memoria

De acuerdo con un estudio en el New England Journal of Medicine, el baile puede aumentar tu memoria y prevenir la aparición de la demencia a medida que envejeces. La ciencia revela que el ejercicio aeróbico puede revertir la pérdida de volumen en el hipocampo, la parte del cerebro que controla la memoria. El hipocampo se encoge de forma natural durante la edad adulta, lo que a menudo conduce a problemas de memoria y, a veces la demencia.

Combate la enfermedad de Alzheimer

Un estudio con participantes de la tercera edad publicado en el New England Journal de Medicina, encontró que el baile frecuente ayuda a evitar los efectos de la enfermedad de Alzheimer y otras formas de demencia, así como aumentar la agudeza mental para las personas de todas las edades. También se ha demostrado que algunas personas con la enfermedad de Alzheimer son capaces de recordar memorias olvidadas cuando bailan la música que solían conocer.

Aumenta tu inteligencia

Durante siglos, los manuales de danza y otros escritos han alabado los beneficios del baile para la salud, por lo general como el ejercicio físico. Ahora, gracias a estudios, sea ha demostrado que aumenta tu inteligencia. La esencia de la inteligencia es tomar decisiones. El mejor consejo, cuando se trata de mejorar tu agudeza mental, es involucrarte en actividades que requieren la toma de decisiones rápidas (en segundos), así que para aumentar tu inteligencia en lugar de la memorización, simplemente puedes trabajar en tu estilo físico bailando.

Una forma de hacerlo es aprender algo nuevo. No sólo el baile, cualquier cosa nueva. Al tomar clases de baile podrías desafiar tu mente y estimular la conectividad del cerebro generando la necesidad de nuevas vías. Las clases difíciles son las mejores, ya que te incitan a tener una mayor necesidad de nuevas conexiones neuronales, aumentando así tu conectividad neural.

¿Qué tipo de música debo bailar?

Hay muchas formas de baile. Jazz, salsa, merengue, bachata, reggaetón, zumba, hip-hop, ballet, contemporánea, etc. son los diferentes tipos de música. Cada forma de danza es igualmente beneficiosa. Todos los tipos de baile te proporcionan las formas en que puedes tener una vida sana. Bailar te puede ayudar de muchas maneras. Todas las formas de baile son igualmente eficaces, lo único es que tienes que decidir es qué forma de danza te gusta más y practicarla constante mente para así obtener los beneficios del baile para la salud.



PER QUÈ EL BALL?

per Pepe Esperanza (agost 2009)

Per si queda algun despistat que encara no s'hagi adonat: M’AGRADA EL BALL. La principal raó per la qual alguns vam posar en marxa aquesta Associació va ser promoure la pràctica del ball i compartir els meus coneixements amb altres aficionats.

Ballar m'entusiasma i avui vull aprofundir una mica en el meu gust per una activitat que jo considero el hobby o afició més variat i complet del món. Espero que ningú pensi que el meu entusiasme es deu al fet que viu d'això o que és la meva única afició i sóc un fan descerebrat. Res més lluny de la realitat: ja opinava el mateix abans de dedicar-me a donar classes i tinc moltes altres aficions.
Crec que el més senzill per a establir la meva opinió serà analitzar una mica les característiques del ball comparant-les amb les d'altres activitats similars:

COM ACTIVITAT FÍSICA el ball té innombrables avantatges comparat amb qualsevol esport: es pot practicar a qualsevol edat i en gairebé qualsevol lloc, no necessita escalfament previ ni cap condició física especial -ser alt, àgil, etc-, no requereix una roba o equip específics , el risc de lesió és gairebé nul i és un exercici moderat però variat i complet, a més que pot augmentar la seva intensitat utilitzant música més ràpida o ballant més temps.

COM ACTIVITAT LÚDICA els seus avantatges també són aclaparadores. Ballar és divertit perquè es fa amb cançons conegudes i populars, perquè es realitza en parella i de vegades en grup-que sempre és més divertit que fer les coses només-i sobretot, perquè és una activitat social: es balla en llocs públics on no només gaudeixes de la música i coneixes gent, sinó que veus ballar a altres i intercanviar coneixements. Aquest és amb molt el tret que més determina l'excepcionalitat del ball: cap altra afició té un caràcter social i integrador tan universal. Altres activitats socials lúdiques com fer esport, jugar a les cartes o fer excursions són menys populars i requereixen organitzacions més complexes.
 
COM ACTIVITAT ADDICTIVA -en el bon sentit de la paraula- tampoc es queda enrere. El ball enganxa sobretot perquè aprendre alguna cosa nova és una font constant de motivació i la llista de balls i passos no s'acaba mai.

COM ACTIVITAT MUSICAL és superior a l'aeròbic o la dansa que només utilitzen un tipus de música mentre el ball en parella se serveix de tots els ritmes populars.

COM ACTIVITAT ARTÍSTICA I VISUAL ofereix múltiples opcions. Ballant per lliure en una discoteca interpretem la música amb els nostres moviments i això pot donar un resultat de gran bellesa per poc que ho fem bé, però on realment es manifesten en tot el seu esplendor les possibilitats estètiques i expressives del ball és en les coreografies i espectacles d'escenari. Si el coreògraf i els ballarins coneixen mínimament el seu ofici, l'èxit d'una actuació de ball està garantit.
 
Finalment, COM ACTIVITAT COMPETITIVA també té les seves possibilitats: a més dels concursos, el ball, a desenvolupar-se en llocs públics, fomenta les comparacions i "piques" entre els ballarins per veure qui ho fa millor. Personalment no m'agraden els concursos per la dificultat que em sembla determinar què és "millor" en matèries artístiques, ni les comparacions amb altres pel mateix motiu, però reconec que a molta gent el motiva superar el del costat i si això els serveix d'estímul, benvingut sigui.
 
Ho veus? ¡És clar! ¡EL BALL ÉS LA AFICIÓ DEFINITIVA!
 
Per a mi no hi ha altra més completa, variada i amb tantes possibilitats. Serveix per conèixer gent, fas exercici, et entretens i gaudeixes com en poques activitats socials, sents música variada... Si fins i tot és divertit veure ballar a uns altres, encara que tu no sàpigues! En fi, com vaig dir al principi, M'AGRADA BALLAR.
 

NASCUTS PER BALLAR per Dolors Boada (octubre 2009)
 
Poques coses em fastiguegen més que els tòpics sobre l’habilitat per ballar. La major part d’ells afirmen ximpleries tals com que els que ballen bé el porten a la sang, els surt d’endins, tenen facilitat, o sigui, que han nascut per ballar!
 
 
Em resulten molt divertides aquest tipus d’afirmacions. Qualitats innates per al ball? Oïda musical, coordinació, sensibilitat per interpretar la musica? Aquestes són de molt les habilitats més determinants per ser un bon ballarí – hi ha altres, com la flexibilitat, la velocitat de peus, la força o l’agilitat però són menys rellevants - i que jo sàpiga ningú neix amb elles. Totes s’aprenen.
 
 
Evidentment com més joves siguem en aprendre les habilitats necessàries per al ball, millor les dominarem, però crec que es pot començar a desenvolupar-les a qualsevol edat i sempre s’està a temps de millorar-les. Quan algú em pregunta, sempre poso el meu propi exemple. Vaig començar a ballar molt tard – als 35 anys, i fins llavors no havia ballat en parella mai- i era gairebé un zero absolut en les tres qualitats essencials que vaig esmentar abans, excepte en coordinació, gràcies a que practicava esport.
 
 
Doncs bé, malgrat que tenia una oïda musical pèssima –quan vaig començar no distinguia un vals d’un bolero, el juro!- i era molt rígida i “desmañada”, vaig progressar enormement en uns mesos i des de llavors no he deixat de desenvolupar la meva capacitat com a ballarina. Hi havia dins de mi una habilitat misteriosa que havia romàs amagada durant 35 anys? Per a res! El que va passar és que em vaig entusiasmar de tal manera que em vaig dedicar a practicar a tota hora i a escoltar música per desenvolupar l’oïda! Probablement vaig practicar el doble o el triple que d’altres i el resultat va ser l’obvi: vaig millorar el doble o el triple que ells, clar.
 
 
I és que el ball és igual que qualsevol altra cosa en la vida: tant t’esforces, tant obtens. Si tens facilitat pot ser que aconsegueixis alguna cosa amb menys esforç que un altre més matusser, però sempre hauràs de posar alguna cosa de sacrifici per aconseguir algun resultat. Hi havia un campió esportiu que sempre guanyava pels pèls i deien que tenia sort, al que ell contestava que sí, que tenia molta sort... i que com més entrenava, més sort tenia! Jo aplico el mateix al ball, veuràs com com més ballis i practiquis, més augmenta la teva facilitat innata per al ball.
 
 
Amb tot això tampoc no vull dir que tot el món pugui arribar a ser un fenomen del ball, especialment si es comença molt tard o s’és molt limitat en oïda, coordinació i sensibilitat musical. El que afermo és que l’essencial és l’interès i la motivació, com en qualsevol altre aprenentatge. La resta s’aprèn, ningú no neix sabent-ho. Tot això de la qual cosa hi ha gent que té el ritme posat a les venen o de la qual cosa és impossible moure’s com els negres, no són més que tòpics.
 
 
T’asseguro que no tots els cubans saben ballar salsa. Segur que coneixes a alguns que la ballen de pena! O és que a Espanya ballem tots fabulosament la sardana, el “pasodoble” i les sevillanes?
 
 
 
COL·LABORA TU TAMBÉ... COMUNICA'T, ENVIA'NS LA TEVA OPINIÓ, CRÍTICA O ARTICLE. LA PUBLICAREM EN AQUESTA SECCIÓ.