::Actualitat >Articles

Articles

+ Trens, - TGV

Només fa uns dies que s’ha inaugurat a corre cuita l’estació del Tren de Gran Velocitat del Camp de Tarragona, el que a primer cop d’ull pot semblar una bona notícia pel que fa al transport ferroviari, resulta esdevenir el final d’un llarg cúmul de prioritats mal enteses, des d’una òptica social i ambiental, a l’hora de planificar el transport públic al nostre país. Que el TGV per si sol no resol el problema del transport públic a les comarques de Tarragona o Catalunya és una evidència quan es tenen en compte dades com les següents: el TGV és un transport que només utilitza el 5% de la població, però que paradoxalment és objecte actualment del 95% del pressupost anual en inversió ferroviària al nostre país (s’han invertit, en els darrers anys, 400 milions d’euros en el TGV). Per contra, el servei de rodalies i regionals, que utilitza el 95% dels ciutadans i ciutadanes de Catalunya diàriament per anar a treballar, estudiar o desplaçar-se, acumula, malauradament, un dèficit històric insuportable en inversió de millora i manteniment.

tgvAquesta deixadesa crònica ha portat a situacions límit com la que hem viscut a Catalunya des de l’1 de setembre, que ha fet, per exemple, que els catalans i catalanes haguem perdut, “només”, prop de 20 milions d’euros en jornades de treball per culpa dels retards, segons un estudi publicat recentment. Aquest ha estat doncs, el punt en comú entre els governs del PP i PSOE des de 1995, a l’hora de prioritzar un transport públic car i exclusiu, per davant d’un transport públic de rodalies i regionals de qualitat, sense retards, modern i que respecta el territori.

En un racó de l’agenda de Margarita Álvarez (ministra de Foment) ha quedat millorar tant la freqüència dels trens, com la seguretat i l’atenció al client, o agilitzar que la Generalitat tuteli els serveis el més aviat possible (com preveu l’Estatut aprovat), davant de la incapacitat per controlar la situació per part de Renfe. Evitar el tancament d’estacions com les d’Altafulla, Vilaseca, Alcover, Marçà-Falset, Les Borges del Camp i L’Espluga de Francolí, o arranjar les que des de fa 40 anys són les mateixes, tampoc ha estat objecte d’un pla de xoc amb l’arribada de ZP al Govern de l’Estat. Pel que fa a Iniciativa per Catalunya Verds i Joves d’Esquerra Verda (la branca jove d’ICV), la nostra prioritat és clara, volem invertir aquesta tendència. Per això el nostre treball des de les institucions i des del carrer continua. La presentació de la campanya “A peu ja hauríem arribat, RENFE solucions ara!”, amb una sèrie de mesures per impulsar i millorar el servei de rodalies i regionals de forma immediata, vol incidir en aquest aspecte. La millora de la xarxa actual és una prioritat per a nosaltres. Ens calen més trens, i menys TGV.


Núria Cuevas i Jordi Solé
Joves d'Esquerra Verda de Tarragona


(article publicat a El Punt i al gratuït Aquí)