:: >Temporada 2008/2009 >Schubertiada

Schubertiada

José Antonio Carril (Baríton) Antón Cardó (Piano)

 Nasqué a San Sebastián. Realitza estudis vocals a la Escuela Superior de Canto de Madrid. Des de que començà la seva carrera artística ha actuat amb les millors orquestres espanyoles (Orquesta Nacional de España; Sinfónicas de Asturias, Baleares, Bilbao, Euskadi, Madrid, Tenerife i Galicia; Filarmónica de Gran Canaria, Orquestas de Córdoba i Ciudad de Málaga, Orquesta Clásica de Madrid, Orquesta de Cámara Reina Sofía, Comunidad de Madrid, Real Filharmonía de Galicia...) interpretant les obres més conegudes del repertori simfònic - coral.
Ha col·laborat amb nombroses agrupacions estrangeres i son cada vegada més freqüents les seves col·laboracions amb conjunts especialitzats en música barroca: La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, Ricercar Consort, Le Concert des Nations, Ensemble Elyma, Capella Reial de Catalunya, Estil Concertant, etc.
Ha actuat en las sales espanyoles més importants (Auditorio Nacional de Música, Teatro Campoamor de Oviedo, Calderón de Valladolid, Principal de Valencia, Auditorios de Palma de Mallorca, Santiago de Compostela, Zaragoza...), així com en nombrosos països europeus: Franca (Otoño Musical del castillo de Versalles, Festival de Colmar, Festival Bach de Saint-Donat, Atelier Lyrique de Tourcoing, Teatro Imperial de Compiègne, Festival de Música Barroca de Beaune, L’Arsenal de Metz, Sala Pleyel de París...), Alemanya (Festival Telemann de Magdeburgo, Ludwigsburger Festspiele Stuttgart...), Rússia (Sala Central del Conservatorio de Moscú, Teatro del Ermitage y Filarmónica de San Petersburgo), Austria (Konzerthaus de Viena), Polònia (Opera de Cámara de Varsovia), Bèlgica (Cirque Royal de Bruselas y Printemps Baroque du Sablon), Itàlia, etc.
Va obtenir una menció especial del jurat en el prestigiós Concurs internacional “Toti dal Monte” de Treviso (Itàlia) en 1.994 i guanyador en el Concurs internacional “Voci rossiniane e donizettiane” de Pistoia (Itàlia) en 1.996.
Ha assolit grans èxits amb el repertori operístic del segle XVIII. Així, ha interpretat amb la direcció de Jean-Claude Malgoire el rol principal de l’opera Der geduldige Socrates de Telemann en una gira europea, obtenint el reconeixement de la crítica internacional (“En el rol de Socrates, el baríton José-Antonio Carril hace alarde de una seria profesionalidad, que se fundamenta en un buen dominio vocal y una presencia escénica indiscutible”, Le Soir, “...el barítono vasco José-Antonio Carril, intérprete fino y enormemente cómico del rol principal”, La Libre Belgique). Segueix després Sancho Panza en Don Quichotte auf der Hochzeit des Camacho de Telemann en Tourcoing (Franca) i Brussel·les. També ha intervingut en dos produccions en las temporades del Teatro Real de Madrid: L’Orfeo de Monteverdi dirigit per Jordi Savall i Celos, aún del aire, matan de Hidalgo amb Jean-Claude Malgoire així com també en La púrpura de la rosa en el Teatro de la Zarzuela amb la direcció de Gabriel Garrido. Ha estat també Sancho Panza en Don Chisciotte della Mancia in Sierra Morena de F.B. Conti sota la direcció de Wieland Kuijken en el Festival de Opera Barroca de Salamanca 2002 y Tita en Una cosa rara  de Martín y Soler en el Palau de la Música de València.
Ha estat professor de la Acadèmia de Música Antigua de la Universidad de Salamanca, y ha col·laborat també en aquest aspecte amb el Festival “Eloy Zapico” de Langreo.
Nasqué a San Sebastián. Realitza estudis vocals a la Escuela Superior de Canto de Madrid. Des de que començà la seva carrera artística ha actuat amb les millors orquestres espanyoles (Orquesta Nacional de España; Sinfónicas de Asturias, Baleares, Bilbao, Euskadi, Madrid, Tenerife i Galicia; Filarmónica de Gran Canaria, Orquestas de Córdoba i Ciudad de Málaga, Orquesta Clásica de Madrid, Orquesta de Cámara Reina Sofía, Comunidad de Madrid, Real Filharmonía de Galicia...) interpretant les obres més conegudes del repertori simfònic - coral.
Ha col·laborat amb nombroses agrupacions estrangeres i son cada vegada més freqüents les seves col·laboracions amb conjunts especialitzats en música barroca: La Grande Ecurie et la Chambre du Roy, Ricercar Consort, Le Concert des Nations, Ensemble Elyma, Capella Reial de Catalunya, Estil Concertant, etc.
Ha actuat en las sales espanyoles més importants (Auditorio Nacional de Música, Teatro Campoamor de Oviedo, Calderón de Valladolid, Principal de Valencia, Auditorios de Palma de Mallorca, Santiago de Compostela, Zaragoza...), així com en nombrosos països europeus: Franca (Otoño Musical del castillo de Versalles, Festival de Colmar, Festival Bach de Saint-Donat, Atelier Lyrique de Tourcoing, Teatro Imperial de Compiègne, Festival de Música Barroca de Beaune, L’Arsenal de Metz, Sala Pleyel de París...), Alemanya (Festival Telemann de Magdeburgo, Ludwigsburger Festspiele Stuttgart...), Rússia (Sala Central del Conservatorio de Moscú, Teatro del Ermitage y Filarmónica de San Petersburgo), Austria (Konzerthaus de Viena), Polònia (Opera de Cámara de Varsovia), Bèlgica (Cirque Royal de Bruselas y Printemps Baroque du Sablon), Itàlia, etc.
Va obtenir una menció especial del jurat en el prestigiós Concurs internacional “Toti dal Monte” de Treviso (Itàlia) en 1.994 i guanyador en el Concurs internacional “Voci rossiniane e donizettiane” de Pistoia (Itàlia) en 1.996.
Ha assolit grans èxits amb el repertori operístic del segle XVIII. Així, ha interpretat amb la direcció de Jean-Claude Malgoire el rol principal de l’opera Der geduldige Socrates de Telemann en una gira europea, obtenint el reconeixement de la crítica internacional (“En el rol de Socrates, el baríton José-Antonio Carril hace alarde de una seria profesionalidad, que se fundamenta en un buen dominio vocal y una presencia escénica indiscutible”, Le Soir, “...el barítono vasco José-Antonio Carril, intérprete fino y enormemente cómico del rol principal”, La Libre Belgique). Segueix després Sancho Panza en Don Quichotte auf der Hochzeit des Camacho de Telemann en Tourcoing (Franca) i Brussel·les. També ha intervingut en dos produccions en las temporades del Teatro Real de Madrid: L’Orfeo de Monteverdi dirigit per Jordi Savall i Celos, aún del aire, matan de Hidalgo amb Jean-Claude Malgoire així com també en La púrpura de la rosa en el Teatro de la Zarzuela amb la direcció de Gabriel Garrido. Ha estat també Sancho Panza en Don Chisciotte della Mancia in Sierra Morena de F.B. Conti sota la direcció de Wieland Kuijken en el Festival de Opera Barroca de Salamanca 2002 y Tita en Una cosa rara  de Martín y Soler en el Palau de la Música de València.
Ha estat professor de la Acadèmia de Música Antigua de la Universidad de Salamanca, y ha col·laborat també en aquest aspecte amb el Festival “Eloy Zapico” de Langreo.

ANTON CARDÓ

Neix a Valls (Tarragona). Realitza els seus estudis en el Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona, i a la “Schola Cantorum” de París, on es graduà amb “Premier Prix” de Piano i Música de Cambra, sota la direcció de Gisèle Kühn i Magda Tagliaferro, treballant més tard amb la gran pianista catalana Rosa Sabater.
   El Prof. Paul Schilhawsky, aleshores Director del “Mozarteum” de Salzburg, l’encaminà vers el repertori liederìstic. En aquesta faceta, fou anomenat “Chef de Chant” a la Acadèmia Internacional de Niça i al “Mozarteum” salzburgès, cosa que li permet col·laborar amb il·lustres cantants com Jessye Norman, Edith Mathis, Elly Ameling, Hermann Prey, Arleen Auger, Ingeborg Danz, i la gran pedagoga Vera Rozsa.
La important relació professional que tingué amb el gran baríton francès Gerard Souzay, que el seleccionà com a pianista per a les seves “Master-class”, el converteix en un gran especialista del “Lied” i la “Mélodie” francesa.
Fou guardonat en els Concursos UFAM-París, “Pierre Nerini”, i Primer Premi “Yamaha en España”.
Ha intervingut en els Festivals Internacionals de Santander, i Torroella de Montgrí, “Grec” de Barcelona, Temporada de l´Orquestra i Cor de RTVE al Teatro Real de Madrid, Palau de la Música de Barcelona, Auditorio Nacional de Madrid, L´Auditori de Barcelona, “Salamanca 2002”,Centre de Difusió de la Música Contemporània, Cicles de Radio-2 Clásica., “Salle Gaveau” de París, Wigmore Hall de Londres, “Acropole” de Niça, i diverses “tournées” per països de Europa i Amèrica del Sud convidat per el Ministeri d´Afers Estrangers. Realitzà també una integral dels “lieder” de Alban Berg per a JJ.MM. de Barcelona, i una altre de la obra per a veu i piano de Robert Gerhard per a la Fundació Juan March de Madrid.
El gran interès i la originalitat dels seus programes temàtics han sigut elogiats per crítics i musicògrafs com Juan A. Vela del Campo, Andrés Ruiz Tarazona, Jorge de Persia, Justo Romero i Arturo Reverter.
La primera audició integral que realitzà de les “Mélodies” de Isaac Albéniz en la XVII Edició del Festival Internacional de Torroella de Montgrí junt a la Mezzo Elena Gragera i el tenor Francesc Garrigosa, en una important tasca musicològica de recuperació de repertori, ha estat molt destacada entre públic i crítica, en diaris com “El País”, “Avui”, “El Punt”, “Diari de Girona” i les revistes musicals “Ritmo”, “Scherzo” i “Melómano”. Integral que publicà a “Tritó Edicions”, calorosament elogiada pels prestigiosos acompanyants Graham Johnson i Dalton Baldwin.
Ha efectuat nombroses estrenes mundials d’obres de compositors com: Xavier Montsalvatge, Lleonard Balada, Joaquín Nin-Culmell, - que composà les “Deu cançons de La Barraca” sobre poemes de García Lorca especialment per a ell -, Carmelo Bernaola, Harry Cox, Narcís Bonet, Eduardo Rincón, i d´altres. El primer d’ells escrigué: “A. Cardó es un d’aquells pianistes que sap endevinar el sentit íntim de cada obra, interpretada amb una tècnica impecable”.
Ha efectuat diversos enregistraments discogràfics per als segells: “Calando”, “Anacrusi”, “Columna Música”, “Salinas Records”, així com per a RTVE, Radio-2 Clásica de RNE, ORTF (Ràdio França), Radio-4 (Holanda), Euskal-Telebista i Catalunya Música.
Ha presentat i analitzat a Radio 2-Clásica, els “Lieder” complets de Hugo Wolf, amb exemples pianístics propis dels “leitmotiv” I esquemes harmònics temàtics, en 53 programes, altament elogiats per la crítica: Johannes Brahams /Lieder, Wolfgang A. Mozart /Lieder, i a la revista “Scherzo”, les “Mélodies” de Jules Massenet.
Actualment es Catedràtic de Repertori Vocal en excedència, a la Escuela Superior de Canto de Madrid. Ha estat convidat a impartir Cursos de Interpretació per a cantants i pianistes a la Universitat de Seúl, i als Conservatoris de Versalles i Varsovia.