:: >Temporada 2011/2012 >EL MESSIES

EL MESSIES

 
“Avui serà interpretat El Sagrat Gran Oratori de Mr. Händel, titulat El Messies. Les portes s’obriran a les onze i l’actuació començarà a les dotze. Els Administradors de la Charitable Musical Society sol·liciten que els Senyors vinguin sense les seves espases al Music Hall de Fishamble Street”.
Això pertany al primer anunci de la interpretació de “El Messies” de Händel en un diari anomenat Faulkner’s Journal de Dublín, el 13 d’abril de 1742. Un any després l’Oratori Sagrat fou interpretat a Londres per primera vegada. Quan els compassos de l’Hallelujah van esclatar davant d’un públic tan respectuós, el Rei Jordi II es va trobar profundament afectat per la música de Händel i es va posar dempeus. Tots van romandre aixecats fins que el cor va acabar de cantar. Fou a partir d’aleshores quan es convertí en tradició restar aixecats mentre s’interpretava l’Hallelujah.
Els oratoris de Händel són una mena d’òperes sacres. En el cas de “El Messies”, al no haver-hi acció dramàtica, la història està descrita en una espècie de contemplació amb devoció, assolint, malgrat tot, clímax expressius en cors com He trusted in God, Hallelujah i el darrer Amen.
L’estil coral de Händel mai mostra un sistema polifònic consistent com la majoria de composicions de Bach; Händel alterna un bloc ple d’harmonia amb seccions polifòniques. Aquestes seccions són sempre clares i plenes d’expectació en la seva formació temàtica, i transparents en la seva totalitat polifònica.
“El Messies” comença amb una Obertura a l’estil francès. La primera part de l’oratori va des de la profecia de la vinguda del Messies, celebrat pel cor And the glory of the Lord, al seu naixement, amb el For unto us a Child is born, adaptat d’una de les seves òperes italianes (eguint una pràctica comú a l' època, el mestre tornava a utilitzar parts dels seus antics treballs)
Aquesta part d' “El Messies” que finalitza amb el cor His yoke is easy, inclou una Simfonia Pastoral, un interludi instrumental que continua la tradició nadalenca d’utilitzar el ritme d’una dansa tradicional siciliana per recordar la narrativa bíblica.
La segona part de l’oratori comença amb el cor Behold the Lamb of God; la història es desenvolupa a través del patiment i la mort de Crist seguint amb la glòria de la Resurrecció, celebrada en el famós cor Hallelujah!, amb el seu brillant ús de la trompeta, l’únic instrument, a part de la corda i els teclats, inclòs a la primera versió interpretada a Dublín.
La tercera part celebra la victòria sobre la mort, acabant amb Worthy is the Lamb, que enllaça directament amb l’impressionant i apoteòsic final del cor Amen, un autèntic monument i exemple de contrapunt.
De Dublín a Londres i de Londres a la resta d'Europa i a totes les sales de concerts i festivals dels cinc continents, “El Messies” ha estat, és i possiblement serà per molts anys l'oratori més popular, estimat i interpretat arreu del món.