:: >Temporada 2010/2011 >CONCERT ANIVERSARI DE CHOPIN

CONCERT ANIVERSARI DE CHOPIN

Orquestra de Cambra de l’Empordà (OCE)

Premi Nacional de Música 1992

 L’Orquestra de Cambra de l’Empordà (OCE) és una formació estable i professional fundada l’any 1989 a Figueres. Compta amb el suport de diverses institucions com ara la Generalitat de Catalunya, lnstitut Català de les Indústries Culturals (ICIC), la Diputació de Girona, Consells Comarcals de l’Alt i Baix Empordà i Ajuntament de Figueres. Alhora, disposa del patrocini de Fecsa Endesa, Fundació Caixa Penedès, Garatge Plana -Mercedes Benz, Laboratoris INIBSA, Fundació Privada Miquel i Cercle Sport.

 En el seu repertori, que abraça des de la música barroca fins la contemporània, presta una especial atenció a les obres de compositors catalans, que se solen programar a tots els concerts.

 Ha enregistrat 14 discs compactes amb obres de Mozart, Vivaldi, Toldrà, Serra, Montsalvatge... A més a més, ha realitzat enregistraments per a RNE, Catalunya Ràdio, Catalunya Música i per a TV3.

 D’ençà de la seva presentació ha actuat als principals festivals de música i ha dut a terme nombroses gires per l’estranger que l’han portat a actuar a  42 països dels cinc continents i a realitzar més de 2400 concerts. L’Orquestra ha col·laborat amb solistes de gran renom tant nacionals com internacionals.

Ha estat dirigida per prestigiosos directors com Daniel  Tosi, Lazlo Heltay i Bruce Polay  entre d’altres.

 En col·laboració amb l’Orfeó Català, la Coral Cantiga, l’Orfeó Manresà i la Polifònica de Puig-reig,  ha interpretat el Magnificat de J.S. Bach, la Missa de la Coronació de W.A. Mozart, el Messies de G.F. Händel, la Missa de la Trinitat de W.A. Mozart, el Glòria d’A. Vivaldi, el Rèquiem de W.A. Mozart...

 L’Orquestra ha actuat a la seu del Parlament Europeu d’Estrasburg, on va ésser nomenada membre d’Honor del Consell Internacional del Moviment Europeu.

 Importants compositors catalans han dedicat obres a l’orquestra, que formen part del seu repertori habitual.

 L’any 1992 la Generalitat de Catalunya li va concedir el Premi Nacional de Música en la categoria de música clàssica.

 Cal destacar el Premi a Enregistraments Discogràfics que amb data 23 d’abril de l’any 2006, li va concedir el Consell Directiu de l’Obra del Ballet Popular per l’enregistrament del CD “Sardanes de Corda” editat l’any 2005 gràcies al suport de Metalquimia, durant els actes de Ciutat Pubilla de la Sardana 2006.

 El seu director titular és, des de la seva fundació, Carles Coll.

 

Daniel Ligorio

Considerat per la crítica i el públic com un dels joves pianistes de més projecció del panorama nacional, Daniel Ligorio ha ofert recitals i actuacions amb orquestra a les sales i els festivals més prestigiosos del país amb gran èxit de crítica i de públic. Destaquem la opinió del cèlebre compositor Xavier Montsalvatge després d’escoltar-lo a l’Auditori Nacional de Madrid amb l’orquestra de Radio Televisió Espanyola L’art pianística de Daniel Ligorio no enganya, perquè és, per sobre de tot, autèntica” o la del crític Xavier Cester “Des de la inoblidable visita de Claudio Arrau no escoltàvem a Barcelona un Emperador pianísticament tan extraordinari” en ocasió de la seva interpretació del cinquè concert de Beethoven al Palau de la Música amb l’Orquestra Simfònica  de Barcelona i Nacional de Catalunya.

En els últims anys Daniel Ligorio ha intervingut en projectes tan importants com l’enregistrament del concert per a piano i orquestra del mestre  Joaquín Rodrigo per al segell Naxos, l’estrena internacional en motiu del cinquanta aniversari de Joventuts Musicals d’Espanya del concert per a dos pianos i orquestra “Juventus” d’Antón García Abril, l’enregistrament de la integral per a piano de Manuel de Falla i properament la integral dels trios de  Joaquín Turina per a piano, violí i violoncel .

Els seus premis com a pianista i component del LOM Piano Trio li han obert les portes a importants gires de concerts tant a Europa com a Amèrica, entre les quals destaquen, a nivell estatal, el concurs nacional de Joventuts Musicals d’Espanya, el concurs Infanta Cristina, o el de la Fundació Yamaha, i a nivell internacional el "Kendall Taylor Beethoven Piano Prize", el “Quilter Piano Competition”, el "Hopkinson Gold Medal & Sydney & Peggy Shimmin Piano Prize" així com el “International Tournement Competition” amb el LOM Piano Trio, després de ser seleccionats com a millor grup de música de cambra espanyol.

Ha col·laborat amb el Quartet Brodsky, el Quartet de la Gewandhaus de Leipzig, el Quartet de Praga, el Quartet Pezze, i ha estat dirigit per mestres com Marcello Biotti, Robert King, Josep Pons, Franz Paul Decker al costat d’orquestres com les Simfòniques de RTVE, Sevilla, Castilla y León, Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Simfònica del Vallès, Ciudad de Granada, Pablo Sarasate de Pamplona, entre altres. També cal destacar la seva col·laboració com a assessor musical amb el director Ventura Pons enregistrant fragments pianístics per a la seva pel·lícula “The food of love”. 

Actualment prepara per al segell Naxos l’enregistrament dels trios de Tomás Bretón i els quintets de Conrado del Campo, així com una gira de concerts per promocionar el seu darrer enregistrament de la integral per a piano del mestre Manuel de Falla.

 

Concert per a piano i orquestra num. 1 en mi m Op. 11  de Frederic Chopin

 

El Concert per a piano núm. 1 en mi menor, Op. 11 del compositor polonès Frederic Chopin va ser compost l'any 1830. Va ser estrenat l'11 d'octubre de 1830, al Teatre Nacional de Varsòvia, amb el compositor com a solista durant un dels concerts de "comiat", abans que Chopin abandonaria Polònia. Segons uns estudis,  el va composar per celebrar l’aniversari de Fernando VII d’Espanya, encara que també es creu dedicat a Frederic Kalkbrenner.  Va ser el primer dels seus dos concerts per a piano en ser publicat, i per tant se'l va denominar com Concert per a piano "número 1" en el moment de la seva publicació, tot i que en realitat va ser compost immediatament després del que després seria publicat com Concert per a piano núm. 2. Esta orquestrat per piano, dos flautes, dos oboès, dos clarinets, dos fagots, quatre trompes, dos trompetes, un trombon, timbales i cordes.

Està estructurat en els tres moviments típics:

1.              Allegro maestoso

2.              Romance - Larghetto

3.              Rondo - Vivace

Tradicionalment la crítica s'ha mostrat dividida respecte a aquesta obra. Per a uns, Chopin era fonamentalment un compositor per a piano i per tant consideren que en aquest cas l'acompanyament orquestral no és més que un vehicle per al solista; així, les parts exclusivament orquestrals manquen d'interès. Altres són de la opinió que l'acompanyament orquestral està deliberadament i acuradament escrit per a embolcallar el so del piano, i que la simplicitat de l'orquestració és una elecció conscient per a buscar el contrast amb la complexitat de l'harmonia.

Crítica

Tradicionalment la crítica s’ha manifestat dividida respecte aquesta obra. Per uns, Chopin era fonamentalment compositor per piano i, per tant, consideren que en aquest cas l’acompanyament orquestral només es un vehicle pel solista; així les parts exclusivament orquestrals, tenen poc interès. Altres opinen que l’acompanyament orquestral esta deliberadament i curosament escrit per envoltar el so del piano, i que la simplicitat orquestral es una elecció expressa per buscar el contrast amb la complexitat de l’harmonia. El 18 de març de 1940 es va reuní el Magistrat de l’Òpera amb l’objectiu d’arribar a un acord entre les parts. Finalment, no sols no s’arribà a una conclusió, sinó que també part de la crítica es manifestà escèptica respecta a aquesta obra ja que Chopin creia que el “1” era un nombre de mala sort.

Programa

 

Goyescas                 Enric Granados

Intermezzo 

La Vida Breve          Manuel de Falla

Dansa espanyola nº3    

Tango op. 165 nº2    Isaac Albéniz 

Madrigal sobre un tema popular     Xavier Montsalvatge

 

II

 

Concert núm. 1 per a piano i orquestra     Frederic Chopin

1.             Allegro maestoso

2.             Romance - Larghetto

3.             Rondo - Vivace